Är livets hårda skola tillräckligt?

På något sätt har jag fått uppfattningen av att många medieföretag idag till stor del består av människor som saknar akademisk utbildning. De har gått livets hårda skola som min fasters man uttryckte det. Han jobbar på en liten tidning här i Kalmar där tydligen de flesta saknar utbildning. Detsamma gällde Björn Glansk som föreläste för oss.

Han är någon som gått livets hårda skola och numera äger en tidning. Harleyfantasternas tidning BigTwin. Jag tror att de flesta nån gång har drömt om att ha en egen tidning. Under en stor del av min barndom ville jag bli journalist och knåpade ofta ihop små tidningar tillsammans med min kompis Emelie. Idag skulle jag inte vilja ha en egen tidning. Varken med eller utan utbildning (jag säger dock inte att jag aldrig kan ändra den åsikten). Jag skulle bli för stressad och oroa mig för mycket. Som Björn Glansk sa så har han i stort sett aldrig semester. Det finns alltid saker att göra.

Därav anledningen till att jag inte känner för att ha ett eget företag överhuvudtaget. Jag vill vara anställd. Kalla det feghet eller kalla det trygghet. I framtiden kanske jag ändrar mig när jag har studerat ett gäng år i livets hårda skola. För som det är nu har jag i stort sett bara min utbildning att stå på. Visst jag kan vända burgare på donken och jag vet hur man rekordsnabbt packar ihop ett gäng Big Mac menyer åt en sexbarnsfamilj. Dessutom har jag koll på vilka barnvagnar som är bäst, jag vet hur man underhåller 15 barn samtidigt, jag kan vaxa dina ben så att dom blir helt släta och jag kan både sälja och skapa ett telefonabonnemang hos valfri operatör. Men kan jag driva ett eget företag och kan jag driva en tidning?!

Björn Glansk hävdade att han klarat sig utomordentligt utan akademisk utbildning, men att det inte varit möjligt utan sitt kontaktnätverk. Och ja genom alla kurser jag har läst de senaste 2,5 åren har jag fått höra att kontakter är A och O. Men hjälper inte en akademisk utbildning en att förstå hur man ska använda sitt kontaktnät och hur man ska gå tillväga?

För att slutligen svara på frågan jag ställde i rubriken. Om svaret skulle vara ja, att livets hårda skola faktiskt är tillräckligt, skulle mina tre år här i Kalmar kännas rätt meningslösa. Fast samtidigt bör utbildningen ge mig ett litet försprång jämfört med alla som struntar i allt vad högskolor och universitet heter. Jag borde få tillgång till de bästa genvägarna. Framför allt tror jag att jag får försprång i självförtroende. För även om jag tror att man lär sig bäst väl på plats när man är upp i det så ger en utbildning mer kött på benen. En stabil grund att stå på. Kombinationen av livets hårda skola och en utbildning bör vara det bästa! Men oavsett var jag hamnar i framtiden vill även jag ha en motorcykel att flyga omkring på.
Dock inte en Harley.


Kommentarer
Postat av: Ludvig

Jag tror egentligen inte att man lyckas ta dig in i mediebranschen lättare om man har en utbildning. MEN man kommer förmodligen att lyckas bättre och stiga i graderna fortare. Tyvärr känns det så åtråvärda mediastockholm som en plats för inavlade dubbelnamns-människor.För att lyckas där behöver du känna folk och slicka en hel del baksidor, tror jag!!

2011-01-28 @ 16:24:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0