Vetenskapliga artiklar - en hel vetenskap (?!)

När jag började mitt arbete med den vetenskapliga artikeln för nästan tre veckor sen trodde jag inte att utmaningen skulle vara att hitta vetenskapliga artiklar. Nej jag trodde att sökandet på LibHub skulle gå smidigt, men det visade sig allt annat än smidigt.

Jag vet inte hur många timmar jag satt framför min dator, och bokstavligen slet mitt hår. Orden jag sökte på hittade ingen relevans. När jag äntligen hittade en artikel som enligt rubrik och abstract verkade passa mitt val av ämne som handen i handsken visade den sig vara skriven på persiska. Och jo visst. Jag har en tatuering på persiska som betyder leende, och min 8-åriga halviranska kusin lärde mig en del persiska i somras. Men en artikel på fem sidor var nog lite överkurs.

Om några år skulle hon i och för sig kunna agera
tolk för mig. Synd att deadline är imorgon.


Så det jag främst kommit fram till är att vi studenter är i ett stort behov av en liten föreläsning i hur man söker efter vetenskapliga artiklar effektivt. Speciellt med tanke på den snart stundande C-uppsatsen. I någon av kurserna vi hade för Hertzman i höstas blev vi lovade en sådan föreläsning, men så ställde biblioteket in. Typiskt.Så snälla söta Örjan, vill du vara snäll och hjälpa oss med en ny sådan föreläsning? Jag tror att våra exjobb på så vis kommer bli hundra gånger bättre! Jag kan nästan lova det. Nästan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0