Vem är du? Vem är jag? Levande charader genom en tidning

 

"Strategy is challenging because that enviroment is never static.
Rather like all complex systems it is in a constant state of flux."
(Küng,2010, s.128)

 

 

Tisdagen den 8 februari åkte MEM08 för första gången på studiebesök, skolutflykt, klassresa eller vad du nu vill kalla det? Målet var Köpenhamn och tidningen Politiken. Bussen avgick klockan 06.00 och stämningen gick nästan att ta på. Spända memare var bara förnamnet. Dels på grund av det kommande besöket på Danmarks förmodligen kändaste tidning, och dels på grund av stormen som äventyrade ifall bussen skulle komma över Öresundsbron eller inte. Över bron kom vi och in på Politiken traskade vi.



Vi hade blivit förvarnade innan att säkerheten skulle vara hög, men jag måste medge att jag blev lite chockad när vi slussades genom stora metallgrindar med taggar högst upp.


Väl inne på föreläsningen med Poul Melbye slogs jag av att Politiken verkade teknikmässigt vara lite före de andra medieföretagen vi haft föreläsningar med. Politiken kändes mer i framkant och som ett modernt medieföretag som insett och tagit tag i de tvungna förändringarna inom mediebranschen. De har verkligen satsat på Brand MGMT vilket är något jag tror stenhårt på! Att inte se sig som bara en tidning, utan se sig som ett varumärke! Ett varumärke du köper för att det visar vem du är, vilken identitet du har.


Jag upplever att Brand MGMT blir större inom alla branscher. Tidigare har det mest varit tydligt inom bilbranschen, men nu tycker jag att det syns mycket överallt. Ett exempel i just det här fallet är Politikens val av att använda sig av storformat. Jag hade inte köpt en tidning i storformat, men jag tillhör inte heller deras målgrupp, samtidigt tycker jag att det är lite charmigt och eget att de kör storformat.


Poul Melbye, Analyschef - POLITIKEN



Efter studiebesöket var jag inne på Seven Eleven och köpte en dricka. När jag kastade en blick mot tidningshyllan stack verkligen Politiken ut bland de andra tidningarna. Den syntes. Och ja det kanske funkar så småningom bland de yngre också? Kapferer (2008) hävdar att synliga attribut som design och kvalitet är viktigt att ha i åtanke. Att det stärker varumärkets identitet. Storformat känns lite retro och hur inne är det inte att handla vintage?! Fast då kanske de digitala utgåvorna av äldre tidningar som Poul Melbye beskrev funkar bättre. De är ju gamla på riktigt.


Vi får väl se när jag är över 25 år och kanske flyttat till Köpenhamn…


 

 


Kapferer, J-N. (2008) The new strategic brand management. 4:e uppl. London: Kogan Page Ltd.


Küng, Lucy (2010). Strategic management in the media: from theory to practice. 3:e uppl. Los Angeles: SAGE


Kommentarer
Postat av: Sanna C

Håller absolut med dig om att brand management är superviktigt. Säkerligen alla företags dröm att ses som ett märke som stärker människors identitetsskapande. Frågan är väl bara hur man ska våga. Det känns säkert enklare att fortsätta som det alltid varit och sakta men säkert förlora kunder och sen luta sig tillbaka på tanken att "men alla andra sjunker ju med, det är ett döende medium, inget vi kan göra åt det"

2011-02-18 @ 13:14:20
URL: http://memsanna.wordpress.com
Postat av: Elin

Jag tror att de digitala utgåvorna av de gamla tidningarna från förr kommer att fungera ett tag och till en viss mån. Jag tror att det kan vara intressant att kanske titta tillbaka vad som hände just den dagen, just det året. Men jag tror inte att folk kommer göra det dagligen eller ens på veckolig basis. Det kommer användas av kuriosa ibland, men främst tror jag att det kommer användas i skolarbeten. Eller av tidningarna själva när de vill poängtera något särskilt som hände förr.

2011-02-22 @ 11:17:01
URL: http://eluaan.blogg.se/medierochsamhalle

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0