Utbildning VS Livets hårda skola

DEL IIEtt litet tillägg till inlägget "Är Livets hårda skola tillräckligt?"


Jag kan ju inte annat än säga att hela min kropp fylldes upp med extra självförtroende efter att Gunilla Sax beskrivit illustrationen ovan. Hon prisade vår utbildning (tusen tack!) och hon klargjorde att en utbildning alltid vinner i längden.

Att man lätt kan bli lite lurad då en utbildad- och en outbildad person i början av en anställning befinner sig på samma nivå kunskapsmässigt, men att den utbildade efter ett tag drar ifrån den outbildade personen och innehar en mycket djupare kunskap och förståelse (Jag pustar ut ljudligt här i soffan framför kvällens avsnitt av Efterlyst!). Dels då jag mer och mer känner ju längre den här kursen går, att min utbildning är bra! Dessa tre år som jag har satsat bör ge mycket mer tillbaka. Det blir såkallade svarta siffror för företaget Sofia Holmström!

Dessutom är detta en bra lärdom. En dag kanske det är jag som sitter där framför mitt skrivbord och bläddrar bland CVn. Då vet jag att jag onekligen bör låta en utbildning väga tungt i valet av person att anställa.

Kommentarer
Postat av: Sanna

Blev också glad av det Sax berättade! (snygg illustration;)



Inte nog att en utbildning visar att vi är motiverade satar, vi har lättare att tänka out of the box och se nya banor, lösa problem enklare! Ja, vi kan till och med jobba med fler komplicerade uppgifter samtidigt.



Hoppas alla de vi lämnar CV till sitter med den insikten.

2011-02-02 @ 23:25:34
URL: http://sannaeverskog.wordpress.com/
Postat av: Elin

Jag tror på det som Gunilla Sax berättade om att man lättare tar sig längre fram i karriären om man har en akademisk grund att luta sig tillbaka på. Samtidigt är det lättare att komma in på banan med hjälp av kontakter som sedan leder till erfarenheter som kan vara viktiga. Däremot tror jag, som sagt, att nödvändigt förändringsarbete i organisationen och i karriärstegen gynnas mycket av en akademisk utbildning.

2011-02-03 @ 15:43:34
URL: http://eluaan.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Oj vilken fin bild! En fin utbildning! Men om du skulle sammanfatta denna i tre meningar, vilka skulle de bli?

2011-02-03 @ 18:54:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0