Mervärde med favoritdomedagsprofeten

Att de tryckta dagstidningarna kommer dö är ingen hemlighet utan snarare ett faktum. Att det händer just i april år 2020 som Erik Wilberg förutspått är jag inte helt säker på, men det kommer inträffa vare sig tidningarna vill det eller inte. De föreläsare från tidningsbranschen som vi har mött verkar vara väldigt medvetna om problemet, men jag upplever att överlag vägrar många dagstidningar inse att sättet de jobbar på, och den produkt de levererar idag inte håller så länge till.

"We expect therefore, also that the way in which people relate to this new medium but also to existing media, might change because of their experiences with the Internet." (Küng m.fl., 2010, sid 89)

Men hur ska de göra då? På vilket sätt ska dagstidningarna hänga med i utvecklingen? Jag tror att det är bra att försöka ligga steget före och satsa på de yngre, för hur hemskt det än låter så dör gamlingarna så småningom. Jag skulle i alla fall inte satsa mina pengar på mjölk som går ut imorgon om jag kan välja en som går ut om tio dagar.


Ok då har vi kommit fram till att tidningarna ska satsa på de yngre. Kommer de yngre börja prenumerera på dagstidningar när de blir 35 år? Troligtvis, eller högst sannoligt INTE. Just nu prenumererar jag på Svenska Dagbladet, men det är enbart för att jag får den gratis i tre månader mot en enkätundersökning efteråt. Läser jag tidningen? Ja det gör jag, i alla fall varannan dag och ja jag tycker att det är mysigt att bläddra i tidningen när jag äter frukost. Men trots att jag har en dagstidning för stunden tillbringar jag ändå mer tid med att läsa tidningar på nätet. Där kan jag få fler synvinklar på samma sak och jag blir uppdaterad MYCKET snabbare om det händer nåt nytt. Kommer jag börja prenumerera på någon dagstidning sen? Nej det tror jag inte. Inte om dagstidningen ser ut som den gör idag.

Liksom Erik Wilberg tror jag att dagstidningarna måste göra något nytt. Något mer drastiskt. De kan inte börja ta betalt för nätupplagan i den form som den är idag (med undantag Aftonbladet PLUS, som faktiskt funkar). Utan de måste erbjuda något mer. Ett mervärde. Något som gör att du och jag vill betala det där extra för att vi får så mycket mer! Ganska logiskt egentligen.

Aftonbladet PLUS har ett slags mervärde, men det går göra så mycket mer. Visst tidningarna kan erbjuda en mer djupgående artikel (fast hur långa artiklar orkar man läsa på nätet?), men de kan också erbjuda webb-TV från platsen med rörliga bilder och ljud. De kanske till och med kan erbjuda Live-bilder från platsen där nyheten inträffat? Vad vet jag? Jag tror att ett smart drag för en dagstidning är att samarbeta med andra företag som som redan är etablerade hos en yngre målgrupp och inleda ett samarbete med detta företag och skapa något ihop. Erik Wilberg kallade detta nätverksekonomi och är något som flitigt används inom flygbranschen. Ford m.fl. (2005) förklarar att företag har mycket att vinna på i relationer med andra företag. De kan genom "activity links" knyta ihop sina aktiviteter som till exempel Ryan air har gjort att de flyger över resenären till London och National Express kör resenären vidare med buss till ett hotell som också är knutet i en relation. Alla tre företag tar hjälp av varandra och jobbar jämsides för att få så många resenärer som möjligt.

Detta är ett tänk som tidningsbranshen bör skaffa sig. Hur som helst MÅSTE de hitta på nåt mer och journalistik idag och ännu mer i framtiden handlar inte om att bara skriftligen kunna förmedla något. Utan journalisten måste kunna använda fler kanaler och vara multikompetent! Något som talar gott för journalisterna som utbildas här i Kalmar. Puuuuh pustar jag ut. Jag kanske inte behöver försörja Herr Qvist livet ut.

Två blivande lyxlirare?
Mulitjournalist VS Informatör



Ford, D. Gadde, L-E. Håkansson, H, Snehota I. (2006). Business Marketing Course: Managing In Complex Networks. 2:a uppl. Chichester: John Wiley And Sons Ltd.

Küng, Lucy, Picard, Robert G. & Towse, Ruth (red.) (2010). The internet and the mass media. 2:a uppl. Los Angeles: SAGE

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Hej Sofia!



Jag håller verkligen med dig om att tidningarna borde satsa på den yngre målgruppen. Men hur skulle en tidning se ut och vad skulle de erbjuda dig om du skulle prenumerera på den?

2011-02-14 @ 13:16:26
Postat av: Anonym

Hej Sofia!



Jag håller verkligen med dig om att tidningarna borde satsa på den yngre målgruppen. Men hur skulle en tidning se ut och vad skulle den erbjuda dig om du skulle prenumerera på den?

2011-02-14 @ 13:19:53
Postat av: Grete

Jag håller med dig om att tidningarna förmodligen inte kommer att dö ut så pass fort som Erik Wihlberg tycker, 2020 känns alldeles för tidigt. Jag är inte ens särskilt säker på om tidningen faktiskt kommer att dö ut. Det må kännas så nu, i och med att vi hellre läser nyheter på nätet än bläddrar i en tidning men jag vill gärna dra paralleller till bion och peka på hur den än idag inte är död, trots att den egentligen "borde vara det". Människan har haft tidningen "förevigt" och jag tror faktiskt inte att vi kommer vilja släppa taget än på ett tag. Eller jag hoppas det i alla fall. (PS. Jag gillar din metafor om mjölk, väldigt rolig!)

2011-02-21 @ 22:12:55
URL: http://gretchomania.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0