Jag <3 Sociala medier

Den här föreläsningen missade jag på grund av en sen långt tillbaka inbokad resa, men jag har tagit del av anteckningar från två snälla klasskompisar så det ska nog bli ett inlägg trots allt.


Det är ingen nyhet längre att tekniken gått väldigt mycket framåt dom senaste åren och jag har pratat tidigare här i bloggen om hur sättet att kommunicera har flyttat från att man pratar med varandra i verkligheten till att nu främst ske genom tekniska hjälpmedel så som mobilen och datorn.

"Internet is the use of the passive voice.
Nobody did anything, apparently, it just happened"
(McChesney sid. 130, 2001)

Anneli Ekelin beskrev på föreläsningen att E-deltagande är när publiken är med och deltar. Exempel på detta är Facebook, Youtube och MySpace. Tack vare
E-deltagande och våra sociala medier har jag kontakt med jättemycket människor som jag annars inte skulle hört ett knyst från. Vi har främst Facebook att tacka för det. Nu vet jag var min klasskompis från högstadiet håller till, att den klasskompisen från gymnasiet har fått barn och jag har fortfarande kontakt med några engelska kompisar som jag mötte på Teneriffa för sju år sen.

YouTube, Blogg.se, Facebook och Bilddagboken
är sociala medier jag använder mig av.


Mediekonvergens betyder att medierna smälter samman. Hvitfelt m.fl. (2005) beskriver att konvergens inte ska ses som ett tillstånd, att en ny typ av medier växer fram till en färdig form, utan som en process av förändring där det varken finns en början eller ett slut. Globaliseringen  har gjort att konvergens uppstått bland medieföretagen och på marknaden och förändrat ägandet och kontrollen över distributionen. Både i Sverige och internationellt. Författarna menar att konkurrensen därmed har hårdnat genom nya TV-kanaler och att TV växer in i Internet. Det är fler människor som vill vara med och slåss om vinsten. Dessutom finns det mer att vinna.

Genom konvergensen kan många fler ge sig in i leken. Vem som helst kan egentligen producera Webb-TV och vem som helst kan framföra sin åsikter genom t ex en blogg. Det är idag lättare än nånsin att göra sin röst hörd och organisationer kan lättare få ut sitt budskap till rätt målgrupp. Så länge dom bara använder de sociala medierna på rätt sätt. Jag har sett mängder av företag (nämner inga namn) där det är tydligt att det är äldre människor som sitter i toppen och kommit på den briljanta idén att dom såklart också måste finnas på Facebook! Sen gör dom sin fanpage, försöker värva medlemmar och skickar efter det ut långa omständigt skrivna meddelanden till sina fans som inte går ut på nåt, vilket resulterar att man tröttnar och börjar avsky företaget och bannlyser det från sin Facebook.

Några som däremot har lyckats i sociala medier är alla storbloggare som Blondinbella och Kenza! Den 19-åriga tjejen Kenza har tack vare sin blogg lyckats bli den i Sverige med mest inflytande när det kommer till mode. Dom kläder hon visar upp i bloggen säljer slut i affärerna. Dessutom har hon en klädkollektion hos Jofama, en smyckesserie på Guldfynd, en skokollektion hos Wildflower, en modellkarriär, en webb-TV-show, ett skivkontrakt och hon tjänar 200 000 kr i månaden (!) på bara bloggen.


Företag gör allt för att synas med henne så hon får hem mängder av produkter som företagen vill att hon ska skriva om. Produktplacering har blivit en marknadsföringsmetod som otroligt många företag satsar på idag. Det är en relativt billig och mycket effektiv metod. Så länge bloggaren gör produktplaceringen så naturlig som möjligt är det svårt att förstå att det är reklam det rör sig om. Visst säger marknadsföringslagen att reklam måste framgå tydligt, men hur ska man egentligen kunna veta ifall det är produktplacering det rör sig om eller genuint produktengagemang?

Som Kenza t ex älskar Converse och nämner ofta Converse i bloggen, men vad jag förstår efter att i våras bland annat intervjuat Roland Karlsson som är VD för Blogg Esse AB är det produktengagemang från Kenzas sida. Converse får på så vis massa "gratis-reklam" bara för att Kenza råkar älska deras skor.

Så för att bli framgångsrik och snuskigt rik gäller det alltså att använda de sociala medierna på rätt sätt och starta en blogg som blir otroligt välbesökt. CHECK!



Hvitfelt, H. Nygren, G. (2005) På väg mot medievärlden 2020. Lund:Studentlitteratur.

McChesney, R W. (2001). Rich Media, Poor Democracy: Communication. Politics in Dubious Times. New York: The New Press.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0