The Internet and the Mass Media, av Lucy Küng, Robert G Picard och Ruth Towse

Internets påverkan på medieteknologin, plattformar och innovationer är det jag tänkte djupdyka i det här inlägget. Känns bra att fortsätta i samma spår som mitt förra inlägg och faktiskt på hela bloggen. Som sagt är det teknologins utveckling inom mediebranschen som nog fascinerar mig mest för stunden. 
Here we go people!


Küng m.fl. (2010) hävdar att Internet förmodligen är den viktigaste källan till mediekonvergensen. Något jag verkligen håller med om. Det känns som att Internet gjorde både konvergensen och globaliseringen mycket lättare att genomföra! Internet har suddat ut gränser och flyttat oss närmare varandra. Genom att använda sig av Internet kan så många fler ”vara med i leken”. En domän kostar inte många kronor och tack vare pedagogiska program och gratisguider på nätet kan vem som helst bygga en snygg hemsida. Möjligheterna är oändliga om man jämför med tidigare då kostnaderna var högre och det krävdes mer kunskap.


Dessutom har Internet gjort det möjligt för massmedierna att få sin publik interaktiv. Precis som både Küng m.fl. (2010) och Sveriges Radio beskrev det så har våra massmedier gått från att vara envägskommunikation till att numera vara tvåvägskommunikation. Genom respons från sin "publik" kan de numera producera ännu bättre TV-program, radioprogram och skriva bättre artiklar. Problemet som jag ser med detta är att smalare ämnen som inte drar en lika stor målgrupp kommer i skymundan och tas bort. Att det bara blir skräp på TV a’la Kungarna av Tylösand och nu senast Big Brother som startade sin sjuttioelfte säsong igår . Thank God for Public Service! Säger jag bara… Vi vill väl inte bli helt hjärndöda?


 

 


Küng, Lucy, Picard, Robert G. & Towse, Ruth (red.) (2010). The internet and the mass media. 2:a uppl. Los Angeles: SAGE


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0