Vad ska jag bli när jag blir stor?

När jag började Media Management för lite mer än två år sen visste jag inte riktigt vad jag ville bli. Jag visste att jag i framtiden ville jobba med event och mässor, med marknadsföring och människor. Sen ville jag gärna inom jobbet även få användning för min kunskap och mitt stora intresse för fotografering. Detta hade jag kommit fram till genom mina tre gymnasieår på Ljud & Bildskolan i Varberg där mitt intresse för mediekommunikation väcktes, samt min passion för foto. Jag var dessutom med och höll i informationsträffar och marknadsförde skolan vid just mässor till niondeklassare i Varbergs kommun.

När jag tog studenten flydde jag till grannlandet i väst där jag knegade på lagret för den stora Internetbutiken Komplett.no. Mitt i allt plockande av beställningar erbjöds jag och mina goda vän Ida möjligheten att följa med på Hardware-LAN och marknadsföra företaget genom diverse tävlingar till dom ca 2000 besökarna. Jag hade dessutom uppgiften att dokumentera hela veckan med Canons senaste kamerautrustningen som jag fick låna från företaget. Behöver jag nämna att jag trivdes som fisken i vattnet? Företagets marknadsföringschef var också med och jag pratade en del med honom om hur jag skulle gå till väga för det här var något jag ville jobba med!

Efter Norge stack jag till London och sög på karamellen lite samtidigt som jag hade fullt upp med barnpassning, shopping och dricka öl på mysiga pubar. När våren 2008 kom bestämde jag mig för att söka till Högskolan i Kalmar och gå tillbaka till skolbänken för att så småningom förverkliga mitt drömjobb.



Under kursen Strategisk kommunikation hörde jag ordet informatör första gången. Äntligen fick jag ett namn på mitt drömjobb! Att jobba som informatör var ju precis vad jag ville syssla med.

Dock tänkte jag bara på privata företag vilket gjorde att jag kände mig helt tagen på sängen när Sara Svensson höll sin föreläsning om att arbeta som offentlig informatör. Visst arbetsuppgifterna är detsamma på ett privat- och ett offentligt företag. Svensson beskrev att informatören är en länk mellan organisationen och olika målgrupper som ska sprida information, men också bevaka omvärlden så att organisationen kan reagera på de förändringar som sker. Hon sammanfattade det som att man ska vända på saker till organisationens fördel.

Skillnaderna hon tog upp gentemot privata företag var först och främst öppenheten som en offentlig organisation har i och med Offentlighetsprincipen. Samt att hon därmed också har meddelarfrihet och får "läcka" till pressen ifall det är något som är bedrövligt fel. Eftersom att en kommun är en stor organisation med otroligt många arbetsområden får man som informatör då också ett mer varierat arbete där man möter många människor. Detta var något som Svensson till viss del även såg som en nackdel då en bred verksamhet också ger många viljor där alla olika arbetsområden tycker att just deras område är viktigast. En till nackdel som Svensson beskrev var den tighta ekonomin som råder inom kommunen och främst på kommunikationsavdelningen. I slutändan väger fördelarna över nackdelarna enligt Svensson då hon har en möjlighet att ifrågasätta och arbetar för det allmäna bästa. För dig och mig.

När jag efter föreläsningen promenerade hemåt hade jag ett leende på läpparna. Jag kanske vill jobba som informatör på kommunen? Mycket trygghet, men med ett mycket varierat arbete. Lite som en spindel i sitt nät. Det tål att tänkas mer på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0